Erhverv

Fra revisorelev til markedsføringsøkonom – og direkte i job

Camilla på kontoret hos Wemarket.

For Camilla Mechlenburg mundede skiftet fra revisorelev til markedsføringsøkonom-studerende ud i drømmejobbet som Social Media Trainee hos marketingbureauet Wemarket i Ikast. – Uddannelsen som markedsføringsøkonom har været en perfekt baggrund til min nye arbejdsplads

Camilla har altid været skarp til tal, så revisoruddannelsen lå jo ligefor. Og hun var sådan set også godt på vej i karrieren. Hun var endda revisorelev ved at stort og anerkendt revisionsfirma. Men hendes daglige arbejde manglede en kreativ side, for at Camilla kunne mærke ægte arbejdsgejst.

”For mig har det altid været vigtigt, at jeg får energi af det, jeg laver til hverdag. Det skal være så stor en drivkraft, at jeg slet ikke har lyst til at lægge arbejdet fra mig igen,” siger hun.

Camilla fandt ud af, at hun var meget mere tiltrukket af at skabe vækst fremadrettet for sine kunder via kreativt arbejde, hvor man ”som revisor har meget fokus på det forrige år og et øjebliksbillede af virksomheden,” fortæller hun. Kreativ markedsføring trak altså mere end økonomi.

Så opdagede Camilla uddannelsen til markedsføringsøkonom, hvilket viste sig at være den helt rigtige vej at gå. Ved at skifte spor til markedsføringsøkonom fik hun nemlig arbejdsgejsten tilbage og fandt sin rette karrierehylde og ikke mindst sit drømmejob. Hun ønskede at hjælpe og udvikle virksomheder med et fremadskuende perspektiv og en høj grad af kreativ produktion.

”Den del med at hjælpe virksomheder til at vækste fandt jeg i markedsføring. Og at der ikke er grænser, for hvad man kan skabe, giver mig meget energi, og jeg har lyst til at udvikle mig endnu mere. Efter min mening har det i øvrigt været positivt at kunne prøve to erhverv af, for jeg har lært så meget mere om mig selv deraf.”

Teori blev til praksis i Wemarket – og senere til fastansættelse

Under den 2-årige uddannelse til markedsføringsøkonom stødte Camilla på det midtjyske marketingbureau Wemarket ved en praktikmesse. Her gik hun målrettet efter Wemarkets stand. 

Det møde betød, at Camilla fik en praktikplads, hvor hun blandt andet havde mulighed for at udleve den kreative praksis, som hun havde savnet og drømte om. Hun oplevede under praktikopholdet, at hun kunne bruge al sin teori på opgaverne i Wemarket. Der var for hende en tydelig sammenhæng mellem uddannelsen og virksomhedens behov.  

Jeg kan klart se en tæt kobling mellem teorien fra uddannelsen, og hvordan jeg kan bruge det i praksis i Wemarket, især med fag som copywriting, markedsføring og salgspsykologi, som har givet mig gode redskaber med i bagagen til at kunne planlægge markedsføringsstrategier, udarbejde fængende tekster og opbygge gode kunderelationer,” siger Camilla Mechlenburg, markedsføringsøkonom-praktikant hos Wemarket, Ikast.

Samtidig får Camilla stadig lov at bruge sit analytiske mindset fx i form af afrapportering vedrørende kundens resultater af det markedsføringsbudget. ”Jeg følte, jeg passede ind med det samme. Det var det, jeg ville og det har jeg kæmpet for,” fortæller Camilla om sin oplevelse af at have fundet Wemarket.

Wemarket og Camilla skulle også vise sig at blive starten på et lykkeligt partnerskab og et fantastisk stjernematch. Så da Anders Jessen, CPO, og Thomas Haurum, vækstpartner i Wemarket, spurgte, om hun havde lyst til at blive, var hun ikke 1 sekund i tvivl. 

Derfor hjælper Camilla virksomheder med at vækste på deltid i Wemarket, indtil hun den 1. juli 2022, når hun er færdig med sin hovedopgave – som hun naturligvis har skrevet om en case i Wemarket – starter som fastansat Social Media Trainee. Her skal hun blandt andet arbejde med SoMe-annoncering, ghostwriting og content produktion.

Tæt samarbejde styrker uddannelsen og giver talenter gode karrieremuligheder

Rigtig mange af de ansatte i Wemarket kommer rent faktisk fra EAMV som følge af det tætte samarbejder mellem de to parter omkring alt fra praktikpladser, jobs og til udvikling af selve uddannelsen. Jannick Troelsen, COO i Wemarket, som sidder i uddannelsesudvalget hos EAMV, hjælper fx med at udvikle uddannelsen, så indholdet afspejler det, som erhvervslivet efterspørger. Wemarket har også flere konsulenter, som har været inde at undervise på EAMV. 

Den løbende dialog mellem Wemarket og EAMV giver – som historien her beretter om – studerende som Camilla muligheden for et virkelig inspirerende og veltilrettelagt praktikforløb hos Wemarket. Det er en vinderkombination, idet stort set al teorien på uddannelsen til markedsføringsøkonom ifølge Camilla kan bruges i praksis hos Wemarket. 

For den studerende markedsføringsøkonom, Camilla, betyder samarbejdet, at hun fandt den perfekte karrierevej i en dynamisk, kreativ markedsføringsvirksomhed, hvor hun kan bruge både sine analytiske talfærdigheder og udfolde sin kreative skrivelyst.

Kommentarer