Fremtidens opfindere dyster om bedste klimaløsninger i Ikast-Brande
21.200 skoleelever i hele landet dyster om de bedste opfindelser, og den 6. og 7. april er det i Ikast-Brande, det sker, når landets største naturfagskonkurrence Naturfagsmaraton indtager kommunen. 700 elever fra 5. og 6. klasser konkurrerer Hyldgårdshallen og Brande Hallerne om de mest kreative løsninger på alt fra tøjspild, apps og vindbiler til klimavenlige huse og broer.
Den naturvidenskabelige gejst vækkes, når eleverne skal arbejde med løsningerne på udfordringer inden for matematik, håndværk og design, natur/teknologi, og den 6. og 7. april demonstrerer de deres resultater for hinanden og dommerne. Der bliver kåret vindere i samtlige af de 52 deltagende kommuner, der er med, men nu gælder det Ikast-Brande og deres løsninger på opgaverne, der i år er udviklet i samarbejde med bl.a. virksomhederne COWI og Demant.
Brobyggere med pap
Alle opgaver tager udgangspunkt i den fiktive by, Grønby, der i år brug for en ny bro, der skal gå hen over en trafikeret vej, så cyklister og fodgængere kan komme sikkert over på den anden side. Eleverne skal prøve at arbejde som rigtige ingeniører, når de selv skal bygge en bro, men i stedet for at arbejde med beton eller træ, skal de undersøge, hvordan de kan gøre broen stærk, selvom den er bygget af pap. Opgaven er udviklet i samarbejde med COWI.
–Vi ønsker at vække elevernes fascination for byggeri og anlæg, så de får lyst til at uddanne sig inden for de tekniske fag og senere arbejde i vores branche. Eksempelvis som ingeniør, for vi har i stigende grad brug for fremtidens STEM-talenter. Med Naturfagsmaraton får eleverne her en god og praktisk indføring i, hvilke overvejelser der ligger bag, og hvad det kræver at bygge en bro, siger Jasper Kyndi, direktør for COWI i region Midtjylland og markedsdirektør for COWI i Danmark.
Med virkeligheden som afsæt
Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, samarbejder aktivt med virksomheder og brancher om at skabe frugtbare forbindelser mellem skolernes fag og virksomheders praksis. Et centralt element i Naturfagsmaraton er netop at sikre, at eleverne arbejder med løsninger på reelle udfordringer, og ved at udvikle opgaver i fællesskab med virksomhederne, skaber det også opmærksomhed omkring de mange spændende job- og karrieremuligheder.
–Vi håber at inspirere børn og unge, når de møder naturvidenskaben på en anden måde og får mulighed for at arbejde innovativt og eksperimenterende med problemstillinger, de måske endda kan genkende fra hverdagen. Når de oplever, at de kan skabe nye løsninger, der gør en forskel, bliver det måske en vigtig erfaring, som også er med dem, når de senere skal vælge uddannelse og vej i voksenlivet, siger Maiken Lykke Lolck, Direktør i Naturvidenskabernes Hus.
En anden opgave er udviklet i samarbejde med Demant, og her skal børnene reflektere over helt andre problemstillinger når de bl.a. skal måle støjniveauer og bygge et lydtæt rum af særlige materialer.
Fri og kreativ med en bunden opgave
Udover at samarbejde med virksomheder om udviklingen af opgaver, er både lærere, læsevejledere, elever og eksperter inden for didaktik og specifikke fagområder også med i processen. Opgaverne er bevidst udviklet sådan, at de kan løses på mange forskellige måder, så eleverne kan gå eksperimenterende til værks uden at tænke på, at der kun findes én rigtig løsning. Det højner elevernes selvtillid inden for naturfag, når de får lov at arbejde undersøgende med et fag, hvor også samarbejde, problemløsning, kreativitet og formidling er i fokus. Og det er det i dén grad til konkurrencen, når elever og lærere møder hinanden i sportshaller over hele landet.
Motiverende – også for lærerne
Naturfagsmaraton sætter naturfag på dagsordenen lokalt og regionalt, og så er konkurrencen og forløbet op til også med til at videreuddanne de medvirkende lærere, der får værktøjer og erfaring med undersøgende og praktisk undervisning. Opgaverne er også med til at vise, hvor mange muligheder, der er inden for STEM-fagene, som måske kan inspirere nogle til at se spændende fremtidsperspektiver her – især hvis man gerne vil arbejde med klima, bæredygtighed og mennesker, og også gerne vil gøre en forskel.
Følgende skoler deltager:
- Bording Skole
- Hyldgårdsskolen
- Ikast Nordre Skole
- Ikast Østre Skole
- Isenvad Skole
- Mønsted Skole
- Nørre-Snede Skole
Kommentarer